Internetové bankovníctvo poskytuje pohodlné platenie účtov, rýchlu kontrolu peňazí a presúvanie peňazí na rôzne účty v priebehu sekúnd. Na internete však narážame aj na mnohé podvody, ktoré povedú k strate peňazí. Na čo si musíme dávať pozor?
Online bankovníctvo je pohodlné pre nás aj pre kyber-kriminálnikov. Väčšina z nich využíva starý dobrý trik – vylákať z vás informácie o vašom účte.
Phishing
Ak ste obeťou phishingu, pravdepodobne ste dostali e-mail alebo SMS, ktorá vyzerá, akoby ju posielala vaša banka. Žiada od vás okamžitú reakciu, napríklad potvrdenie osobných údajov, bez ktorých bude váš účet zablokovaný. Takéto správy často obsahujú odkaz, na ktorý máte kliknúť, ale prevedie vás na podvodnú stránku, kde už iba doplníte osobné informácie a podvodník ich zaznamená. Prípadne od vás vyžadujú telefonát a počas neho od vás vyžadujú osobné informácie.
Odhalenie hesla
Ďalším ohrozením pre naše účty sú hackeri. Buď heslo nejakým spôsobom ukradnú, alebo ho uhádnu pomocou programov. Keď sa dostanú do vášho účtu, dochádza často k takzvanej krádeži identity. Môžu si napríklad požiadať o kreditnú kartu na vaše meno, kúpiť rôzne veci alebo previesť peniaze na svoj účet.
Počítačové vírusy
Šíria sa tak, že kliknete na odkaz alebo prílohu v e-maile. Vaše zariadenie sa nakazí vírusom, či už škodlivým vírusom, alebo tzv. malware – teda programom, ktorý síce nič nepoškodzuje, ale zbiera o vás informácie. Na ochranu zariadení preto musíme používať kvalitný a často sa aktualizujúci antivírusový program.
Napádanie počítačov cez verejnú Wi-Fi sieť
Verejná Wi-Fi sa javí ako pohodlné riešenie, ale robí vás zraniteľnejšími voči podvodom. Pre hackerov je jednoduchšie získať vaše osobné informácie na otvorenej sieti, ktorá nie je zaheslovaná. Keď sa prihlásite do svojho účtu, môžu ľahko získať vaše meno a heslo, čo vedie k ohrozeniu bankovým podvodom. Podobne môžete prísť o informácie o vašej debetnej alebo kreditnej karte, ak nakupujete online na verejnej Wi-Fi.
Ako sa vyhnúť internetovým bankovým podvodom
Pred kyberzločinmi sa môžete chrániť niekoľkými spôsobmi:
- Pozorne preskúmajte všetky správy, ktoré vám zdanlivo prichádzajú z banky. Ak vám telefonujú z banky, určite nebudú od vás žiadať PIN kód, celé číslo účtu a heslo. Nikdy tieto informácie neposkytujte ani v e-mailoch.
- Ak pociťujete nátlak, aby ste nejaký problém vyriešili ihneď a nemáte ani čas navštíviť pobočku, snažte sa čo najskôr dovolať osobe, ktorú v banke poznáte osobne, aby tento problém overila. Najčastejšie ide o osobu, s ktorou ste zakladali svoj účet, alebo s ktorou ste naposledy riešili aktualizáciu svojich osobných údajov.
- V SMS alebo v e-maile sú zjavné pravopisné chyby a preklepy? Určite to je pokus o podvod, možno aj zo zahraničia.
- Nainštalujte si kvalitný antivírusový program, a to nielen v počítači, notebooku, ale aj v mobile. V e-mailovej schránke pravidelne mažte priečinok so spamom.
- Vytvárajte si silné heslá a meňte ich aspoň raz ročne. Keďže si tieto heslá musíme pamätať, často volíme rovnaké pre viaceré účty alebo e-maily. Takto sa však hacker nabúra do našej identity s ľahkosťou. Najčastejšie a najhoršie heslá sú takéto: heslo, asdfg, qwerty, alebo 12345678.
- Vždy sa uistite, že ide o stránku alebo aplikáciu vašej banky. Nenavštevujte stránky, ktoré vyzerajú napríklad takto: www.menovašejbanky.podvod.sk
- Pravidelne si kontrolujte pohyby na účte. Ak to robievate iba raz mesačne, skúste frekvenciu zvýšiť aspoň na každý týždeň. Pozorne si prezrite všetky pohyby a upozornite banku hneď ako si všimnete čokoľvek, čo ste neautorizovali vy osobne.
obrázky: freepik.com